4/15/2009

kisah dalam penerbangan KK - KL

dah lama tak blogging. just nak share satu crita yang belaku pada 13 feb 2009 lalu. sebuah kisah pendek yang berlaku dalam penerbangan MH2709, penerbangan MAS dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur. aku dan 2 orang teman dalam perjalanan balik dari mesyuarat 3 hari di One Broneo. KKIA dah cantik sekarang tak seperti kali pertama aku sampai Sabah tahun lepas. betul-betul menepati standard international airport berbanding dahulu yang tak ubah seperti hentian pudu raya.

penerbangan kami berlepas daripada KKIA jam 3.30 petang. oleh kerana kami check-in agak lambat, aku dan seorang teman disediakan tempat duduk agak terkebelakang. sebelah kiri aku adalah seorang pelancong eropah (mat saleh) dan teman aku berada diseblah kanan berdekatan tingkap. seperti biasa, dah jadi rutin aku akan bawa buku kalau ke mana-mana. sekadar teman ilmu dan mengisi kekosongan masa. malah dalam kereta pun, aku tinggalkan 1-2 buah buku untuk dibaca.

buku yang aku bawa hari tu berkenaan individu-individu yahudi tertentu menguasai pentadbiran white house dan senat US dan mereka ini yang mencatur potitik US dan kekejaman di Palestin. buku keluaran saba' islamic media dalam versi bahasa inggeris, aku dah tak ingat tajuk buku tersebut. memandangkan perut aku sangat lapar walaupun dah makan kat hotel tadi dan makanan dalam penerbangan belum dihidangkan, buku tersebut menjadi makanan minda aku.

lepas saja makan, aku terus ambil kesempatan untuk tidur. mat saleh sebelah aku tetiba meminta izin untuk membaca buku tersebut. aku pun dengan tanpa fikir panjang, menghulur. kami berbual sekejap berkenaan buku tersebut. sebelum aku tidur, sempat juga aku melibat bertapa mat saleh tersebut berminat dan bersungguh-sungguh membaca.

lelapku diganggu oleh makluman kapten kapal bahawa kami akan sampai di KLIA kira-kira 15 minit lagi. aku terlihat mat saleh disebelah aku dengan cepat-cepat menghabiskan bacaannya dan mencatatkan alamat penerbit buku di sehelai kertas. kemudian dihulurkan kembali buku itu kepada aku. melihat kepada kesungguhannya membaca, aku dengan ikhlas menyatakan bahwa aku hadiahkan kepadanya sebagai tanda pengenalan.

riak wajahnya pada mulanya seperti serba salah kemudiannya menjadi sangat ceria. dia memperkenalkan diri sebagai colin gadsden berasal dari London. kami sempat bertukar alamat dan no telefon semasa berbual. isterinya juga sesekali menyampuk perbualan kami dan katanya colin sangat gembira dapat berkenalan dengan aku.

gadsden rupa-rupanya sorang persara dan isterinya masih berkerja. mereka telah tiba di malaysia kira-kira 3 minggu dan dalam perjalanan ke langkawi. mereka telah ke pulau pinang kemudiannya ke sabah dan akhirnya langkawi adalah destinasi terakhir. segalanya diuruskan agen pelancongan mereka. pasangan tersebut akan kembali ke london selepas ke langkawi kerana isteri colin masih berkerja dan berazam akan kembali ke malaysia lagi. gadsden memberitahu bahawa dia sangat berminat membaca buku seperti itu dalam pelbagai sudut dan pandangan. baginya, penulis pro-barat bukan satu-satunya sumber bacaan tetapi perlu dipelbagaikan. dan di negaranya, buku bacaan yang bukan pro-barat amat sukar dicari.

bertanyakan pasal london, gadsden memberitahu bahwa dia sendiri tidak mengetahui keseluruhan kota tersebut. dengan polpulasi seramai 7juta penduduk dan keluasan kira -kira 1,700.0 km2, london bukanlah sebuah kota impian. tapi gadsden dengan senang hati mengalu-alukan aku ke lonlon dan sedia untuk menjadi teman jika ke sana. OMG, entah bila aku akan ke sana. tapi mendapat seorang kenalan diperantauan amat-amat melegakan. mungkin itu juga yang dirasakan colin dan isterinya apabila aku sudi menjadi teman bicara dan bertegur sapa dengan mereka.

perjalanan ini sangat menarik bagi aku.aku mengharapkan dengan hadiah tak seberapa itu, colin dan isteri dapat melihat dunia dari sudut yang selama ini mereka tidak mengetahui tentang kewujudannya. semoga juga menjadi jalan dakwa dan jihad kecil aku. amin

No comments: