2/03/2009

Cerita dari Thailand

cuti pada 31 jan hingga 3 feb 2009 sempena CNY aku berkesempatan ke Thailand bersama keluarga.

trivia perjalanan aku di Thailand
  1. aku pergi ke dua wilayah selatan Tlailand iaitu Pattani dan Songkla.
  2. penginapan aku pada hari pertama dan kedua di Chakkiye dan Nat Tanjung, Pattani dan ketiga di Hat Yai, Songkla. penginapan di Pattani adalah di rumah saudara dan di Hat Yai adalah di hotel.
  3. semasa ke sana RM lemah berbanding bath. 1000.00 bath = RM103.00.
  4. perjalanan aku ke sana menggunakan jalan darat. jalan yang dilalui merupakan highway (laluan 42).
  5. menariknya highway mereka adalah jalan 1 hala di pisahkan dengan pokok rendang seperti PLUS di Gurun, Kedah. laluannya 2 lorong dan kadang-kadang ada yang mencapai sehingga 5 lorong apabila di kawasan bandar dan berlampu isyarat.
  6. tiada sebarang tol yang dikenakan dan ianya adalah freeway dari segi bayaran dan aliran trafik yang lancar. tidak kisahlah kalau harga minyak di Thailand mahal sekadar .30 sen berbanding Malaysia
  7. kualiti jalan ini amat baik setaraf PLUS highway atau mungkin lebih baik kerana tiada sebarang kerosakan jalan walaupun digunakan oleh pelbagai jenis kenderaan.kenderaan paling popular di sana adalah jenis pick-up. sepanjang perjalanan aku, tiada kemalangan jalan raya ditemui.
  8. di setiap 2 hingga 5km akan ada laluan untuk U-trun kerana di kiri dan kanan jalan merupakan kawasan perkampungan.
  9. di setiap 10 hingga 20km akan terdapat sekatan jalan raya yang menyebabkan kenderaan perlu melakukan pengerakan Zik Zak. hanya terdapat beberapa sekatan sahaja yang dijaga oleh askar.
  10. Had laju highway yang ditetapkan adalah 90KM/J
  11. hampir 80% jalan tersebut disembahi lampu neon sepanjang jalan pada sebelah malam seperti PLUS sediakan dari Seremban ke Sg. Besi.
  12. jalan secantik itu tiada sebarang bingitan engin motor mat rempit sama ada highway di kawasan bandar atau kampung.
  13. di jalan2 kampung yang kadang2 hanya muat-muat untuk satu kereta lalui, lampu kalimantang disediakan untuk terangi jalan. juga tiada mat rempit
  14. di setiap rumah yang aku singgah, air minuman yang dihidangkan adalah air berkabonat. yang popular adalah spairt, fanta dan merinda. air tersebut disediakan bersama ais. daripada kata-kata abang aku, sodanya adalah sedikit berbanding di Malaysia. aku tak minum air berkabonat, maka air kosong menjadi pilihan aku.
  15. hanya beberapa kali aku dapat hidangan kopi atau teh.
  16. bahasa inggeris bukan bahasa yang wajib diketahui di thailand. masalah komunikasi kadang berlaku apabila aku berkomunikasi dengan imergresen, kastam, polis, askar atau semasa membeli barangan di Hat Yai, Songkla.
  17. Di Pattani bahasa percakapan harian utama adalah bahasa melayu dialek seakan-akan kelantan kerana melayu merupa kaum utama. kecuali semasa di tahan oleh askar dan polis berbangsa siam yang tidak boleh berbahasa melayu.
  18. aku berkempatan singgah di Masjid Krue Se, Pattani. masjid itu masih kukuh berdiri di tepi highway dan masih digunakan walaupun dibom dan tembak berulang kali. kesan peluru masih terdapat di dinding2 masjid berkenaan.
  19. sebelah masjid itu merupakan Wat Siam.
  20. Nama Masjid Krue Se adalah Masjid Sultan Muzaffar Shah dan dibina oleh Sultan berkenaan pada pertengahan kurun ke-16 mengikut seni bina timur tengah.

No comments: